Update cookies preferences Il Re Fanciullo - Caucaso

Il Re Fanciullo

Documentary 67'
Italy - Portugal 2023

C’era una volta una montagna, con dentro un castello, con dentro un uomo. L’uomo mise tutto il conflitto e tutta la bellezza del mondo dentro al castello. Come riscatto dal trauma del fascismo, il castellano dedicò la sua vita alla creazione di un cenacolo d’arte, a distanza di un secolo dalla Scuola di pittura di paesaggio di Alfredo De Andrade.

Once upon a time, there was a castle on a mountain, with a man inside. The man placed all the conflict and all the beauty of the world inside the castle. As a redemption from the trauma of fascism, he dedicated his life to the creation of an art cenacle, a century following the landscape painting Movement pioneered by Alfredo de Andrade.

È il 1983 quando Franz Paludetto acquista il Castello di Rivara ai piedi delle Alpi piemontesi. Comincia con lui una stagione di mecenatismo che consacra nuovamente questo luogo come avamposto di sperimentazione di arte contemporanea. Un secolo prima un cenacolo di artisti aveva iniziato una rivoluzione pittorica sul paesaggio dipinto dal vero: da tutta Europa erano giunti per fondare la Scuola di Rivara. Tra questi vi era Alfredo D’Andrade. Il pittore, anche restauratore del castello, divenne in seguito un architetto noto in tutta Europa. Alla ricerca dei disegni dell’architetto portoghese, una giovane artista scopre la dimensione privata di questo spazio ormai diventato museo.

It was 1983 when Franz Paludetto bought the Rivara Castle at the foot of the Piedmont Alps. With him began a season of patronage that once again consecrated this place as an outpost for experimentation in contemporary art. A century earlier a coterie of artists had begun a pictorial revolution on landscape painting, based on real life: from all over Europe they had come to found the Rivara School. Among them was Alfredo D’Andrade. The Portuguese painter, also a restorer of the castle, later became an architect known throughout Europe. In search of his drawings, a young artist discovered the private dimension of that space, which has now become an expanded museum.

In questo luogo sospeso nel binomio bellezza-decadenza, la ragazza conosce Franz, l’attuale castellano, e lo spinge a imprimere sulla pellicola le sue memorie. Mentre sono evocate le grandi imprese dell’Italia del secondo Novecento, emerge anche una confessione intima: da quando, nel dopoguerra, il Paese si apre a nuove prospettive sociali, Franz decide di dedicare tutta la sua esistenza alla ricerca della bellezza come riscatto dal trauma del fascismo. Nel corso di un racconto lungo un decennio si vede la giovane crescere, mentre il gallerista, che si impossessa dei suoi ricordi, si avvicina alla morte.

In this place suspended in the combination of beauty-decadence, the girl meets Franz, the current castellan, and urges him to imprint her memories on film. While the great achievements of Italy in the second half of the 20th century are evoked, an intimate confession also emerges: since the country had opened up to new social perspectives after the war, Franz had decided to devote his entire existence to the pursuit of beauty as redemption from the trauma of fascism. Over the course of a decade-long narrative, we see the young woman grow up as the gallery owner, who takes over her memories, approaches death.

CREDITS

with FRANZ PALUDETTO
written and directed by ALESSANDRA LANCELLOTTI
produced by STEFANO MIGLIORE, JOÃO PEDRO AMORIM
executive producer DAVIDE PALUDETTO
artistic supervision ENRICO MASI
cinematography, sound ALESSANDRA LANCELLOTTI, ENRICO MASI
editing ENRICO MASI, CARLOTTA GUARALDO
composer HÉCTOR CAVALLARO
musicians HÉCTOR CAVALLARO, LAURA LORIGA, NICOLA NEGRINI
and the special contribution by DANIELA PES
mixage JACOPO BONORA
color grading DANILO MONTE
assistant director TECLA CHIOMIO
production assistant ALICE SOLINAS
graphic design LUDOVICA SECHI, VIRGINIA SELLARI, TOMAS RIGONI
production CAUCASO e TEMPESTADE
in collaboration with ARCHIVIO NAZIONALE CINEMA D’IMPRESA e CASTELLO DI RIVARA
with the support of FILM COMMISSION TORINO PIEMONTE – DOC FILM FUND
international distribution ANT!DOTE SALES
with the participation of ATLANTIS – IL MONDO SOMMERSO DEGLI ARCHIVI, ACCADEMIA ALBERTINA DI BELLE ARTI DI TORINO, ACCADEMIA LIGUSTICA DI BELLE ARTI DI GENOVA, COMUNE DI GENOVA – GALLERIA D’ARTE MODERNA, ARCHI

SCREENINGS
October, 24th 2023

21° DocLisboa – world premiere – Lisboa, Portugal

May, 09th 2024

Bellaria Film Festival – Bellaria, Italy

May, 29th 2024

Cinema Massimo – ore 21:00 – Torino, Italy

September, 14th 2024

Storie Parallele – Salandra Film Festival – Italy

September, 24th 2024

Cinema Massimo, Torino – Italy

October, 15th 2024
Mostra Internazionale del Cinema di Genova – Italy
July, 25th 2024

Toko Film Festival, Vallo di Diano (SA) – Italy

August, 06th 2024

Molise Cinema Casacalenda – Italy

August, 11th 2024

Lucania Film Festival, Pisticci (MT) – Italy

August, 16th 2024

Cineteatro Obadijah, Oppido Lucano (PT) – Italy

August, 18th 2024

Memories Film Festival, Boccagliero (CS) – Italy

October, 26th 2024

Caucaso 2004 – 2024: The Istanbul Review, curated by Gesù Francesco Petrillo.
With Lepanto – Último Cangaceiro, Shelter – Farewell to Eden and Princesa.
Casa Italiana di Cultura, Istanbul – Turkey

October, 27th 2024

Caucaso 2004 – 2024: The Istanbul Review, curated by Gesù Francesco Petrillo.
With Lepanto – Último Cangaceiro, Shelter – Farewell to Eden and Princesa.
Casa Italiana di Cultura, Istanbul – Turkey

To top